MAPA
Większość czasu spędzonego przy grze odbywa się na ekranie mapy euroazji.
Oprócz wszędzie znajdującego się śniegu widzimy także linię kolejową wraz ze
zwrotnicami, które możemy przestawiać. Na końcu torów zazwyczaj znajdują się
miasta, kopalnie lub inne, wymagające odkrycia miejsca (niezbędny jest jednak
stosowny wagon o nazwie "The Drill"). Czasami jednak się zdarzy, że na końcu
szlaku kolejowego będzie po prostu ślepy tor. Nasz pociąg obrazowany jest
przez ikonę lokomotywy. Kierunek, w którym się porusza symbolizuje czerwona
strzałka na nią. Przesuwając się ku dołowi widzimy nasz skład. Po
kliknięciu na dowolny wagon dowiemy się jaka jest jego nazwa i co aktualnie
przewozu. Strzałkami po prawej i lewej strony możemy przemieszczać się po
kolejnych wagonach składu. W dolnej części znajduje się panel
informacyjno-nawigacyjny. Od lewej mamy zegar czasu spędzonego w grze. Czas
możemy przyspieszać dwukrotnie. Następnie są cztery ikony symbolizujące
wagony. Kliknięcie na pierwszy z nich przenosi nas do ekranu sterowania
piecem lokomotywy. Ten poniżej do wagonu dowodzenia. W drugiej kolumnie
mamy buduar oraz wyrzutnię rakiet (na obrazku tego ostatniego nie widać).
W górnym rzędzie mamy ikonkę służącą do ustawienia ekranu na miejsce gdzie
znajduje się lokomotywa oraz ikonkę, która przenosi nas na ekran mapy, po
której przy pomocy lupy możemy się trochę szybciej przemieszczać. Warto
tutaj nadmienić, że na ekranie pomniejszonej mapy na zielono zaznaczeni są
szpiedzy, a na czerwono kopalnie. Wracając do poprzedniego ekranu, w dolnym
rzędzie znajduje się ikona zmiany kierunku ruchu pociągu oraz całkowitego
zatrzymania. W skrajnie prawym końcu znajdują się informacje o posiadanych
zasobach lignitu, antracytu oraz aktualnej prędkości z jaką porusza się
pociąg.
PIEC
Na tym ekranie widzimy dwóch osiłków, piec oraz maszynistę i panel
sterowania. Osiłkowie wrzucają odpowiednio lignit lub antracyt do pieca.
Gdy klikniemy na nich dwa razy robią to dwa razy szybciej. Maszynista stoi
za sterem, który umożliwia zmianę kierunku jazdy oraz wajchę do zatrzymania
pociągu. Na prawo od maszynisty jest panel sterowania. Ustawiamy tutaj
prędkość z jaką chcemy, aby pociąg jechał. Możemy tutaj także obserwować
temperaturę pieca oraz ciśnienie jakie w nim panuje. Nad panelem sterowania
znajduje się lampka. Gdy świeci na czerwono oznacza, że w pobliżu czai się
jakieś niebezpieczeństwo (pociąg Viking Union, stado mamutów, sfora wilków,
wędrowna grupa nomadów). Na lewo od osiłka z lignitem znajduje się system
informacyjny pociągu. Tutaj znajdziesz w pergaminach istotne informacje, o
których gra uzna, że powinieneś wiedzieć (raporty od szpiegów, informacje o
odkryciu lub zamknięciu kopalń).
WAGON DOWODZENIA
W tym wagonie możesz wydawać rozkazy wysłania samobieżnych drezyn (Line
Inspection Cars) w celu zbadania torów, którymi będziesz się poruszał.
Niektóre odcinki są po prostu zaminowane. Aby wysłać drezynę musisz kliknąć
na generała po prawej stronie. Ten generał będzie miał również w dalszej
części gry dodatkową funkcję. Z lewej strony znajduje się centrum łączności,
a konkretnie miejsce, z którego będziesz mógł wydawać polecenia szpiegom.
Szpiegów będziesz mógł wysłać w dowolne miejsce, a gdy dotrą do celu wydać
rozkaz zniszczenia. Szpiegów nie można odwołać. Po lewej stronie znajduje
się miejsce na pergaminy, w których będą nam przekazywane informacje. W
centralnej części znajduje się lampka, która podobnie jak poprzednio może
świecić na czerwono sygnalizując jakieś niebezpieczeństwo.
BUDUAR
To Twoja oaza spokoju. Dzięku Twojemu sekretarzowi możesz przeglądać raporty
dotyczące stanu Twojego pociągu, ładunku, który wieziesz, postępu w grze.
Klikając na księgę znajdującą się na biurku możesz dokonać zapisu stanu gry.
Pistolet to z kolei narzędzie do popełnienia samobójstwa, w przypadku gdy
kiepsko nam idzie lub gdy po prostu chcemy powrócić do głównego menu gry.
Podobnie jak i na poprzednich ekranach znajdują się tutaj też lampka oraz
miejsce na pergaminy.
WYDARZENIA
W trakcie całej gry nastąpi seria różnych zdarzeń. Występują one losowo
lub są dyktowane przez fabułę gry.
ATAK KRETÓW
Krety atakują w tunelach. Walka jest symulowana przez komputer i nie mamy
wpływu na jej wynik.
POTWÓR Z LOCH NESS
Potwór z Loch Ness znajduje się w drodze do Oslo, na północ od Londynu.
Aby go zabić musisz posiadać specjalny wagon Harpoon.
STADO MAMUTÓW
Czasami szlaki kolejowe przecinają stada dziko biegających mamutów. Przecinając
im drogę możesz złapać kilka sztuk. Warunkiem ich zatrzymania jest posiadanie
wolnego miejsca w wagonach Livestock.
SFORA WILKÓW
Sfory wilków są tak jak krety, z tym, że atakują na powierzchni a nie pod ziemią.
Bardzo trudno jest ich zwyciężyć, zwłaszcza w początkowych fazach gry.
WIELORYBY
W trakcie eksploracji mapy natkniesz się na zwodzony most. Jest on stale podniesiony
z uwagi na stado wielorybów, które upodobały sobie to miejsce. Raz na dobę, między
południem a godziną 14:00, most jest opuszczany, gdyż wieloryby są karmione w innej
części zbiornika wodnego.
PLEMIĘ NOMADÓW
Czasami możemy spotkać wędrowne plemiona Nomadów. Można z nimi dosyć
dobrze pohandlować. Posiadają niezwykle cenne w świecie Transarcticy
antyki, które można sprzedać (lub kupić) tylko w jednym mieście w całej grze.
KOPALNIA
Od czasu do czasu będziesz informowany o odkryciu nowych kopalni. Można
w nich wydobywać antracyt i lignit. Do wydobycia niezbędni są jednak
niewolnicy, mamuty oraz wagon dźwig. Ilość wydobytych surowców jest jak
najbardziej losowa, chociaż większe ilości dają się zauważyć przy większej
ilości posiadanych niewolników oraz mamutów.
NAPRAWA
W trakcie wędrówki napotkasz wiele zerwanych mostów, zarówno nad przepaściami
jak i jeziorami oraz zniszczone odcinki torów. Aby zbudować most lub naprawić
tory kolejowe musisz posiadać niewolników, wagon dźwig oraz szyny kolejowe.
WALKA
W grze walczymy na dwa sposoby: w bezpośrednich starciach lub na dystans. Ten drugi
sposób to w zasadzie nie jest walka, lecz po prostu wystrzelenie pocisku ziemia-ziemia, który
trafi (lub nie) w wyznaczony cel. Cele pozwolą nam lokalizować szpiedzy, których
możemy rozsiać po całej mapie. Drugi sposób jest znacznie bardziej złożony,
gdyż sami musimy sterować jego losami. W dolnej części ekranu znajdują się
trzy ikony (od lewej): dźwignia pozwalająca na ruch lub zatrzymanie pociągu,
koło sterowe wskazujące na kierunek jazdy pociągu oraz ikona do przeskakiwania
z jednego końca pociągu na drugi. Aby wysłać żołnierzy lub dywersantów należy
wskazać wagon, w którym się znajdują, a następnie wybraną liczbę żołnierzy (lub mamutów)
wyprowadzić z wagonu. Taką jednostką możemy teraz sterować przy pomocy ikon
kierunkowych, które pojawia się po kliknięciu na niej. Gdy jednostka znajduje
się na wrogim wagonie może dodatkowo umieścić na nim ładunek wybuchowy.
Ładunki wybuchają po 5 sekundach (czasu gry). Wrogi żołnierz może zbierać
położone ładunki wybuchowe w celu zapobieżenia eksplozji. Gdy grupa żołnierzy
lub mamutów zetknie się ze sobą następuje moment walki, w których większa
liczebność jednostki zazwyczaj zwycięża. Wagony bojowe takie jak Machine Gun
czy Cannon mogą strzelać. Machine Gun oczyszcza przestrzeń między wagonami
ze zbliżających się jednostek, natomiast Cannon kieruje salwę w wrogie wagony.
Trzy strzały w nieuszkodzony wagon skutkują jego zniszczeniem. Do zwycięstwa
niezbędne jest zniszczenie wszystkich jednostek przeciwnika, wagonów bojowych oraz
lokomotywy. Po wygranej walce zwycięzca przejmuje ocalałe wagony oraz towar
w nich znajdujący się.
TIPS'N'TRICKS
Aby nieco ułatwić sobie rozgrywkę możemy uaktywnić tzw. cheat mode. Należy
w głównym menu skierować wskaźnik myszy w dowolny róg ekranu i jednocześnie
wcisnąć lewy przycisk myszy, klawisze CTRL i ALT. Teraz po ponownym kliknięciu
w jeden z rogów ekranu uzyskamy:
- górny-lewy - wszystkie wagony specjalne są w składzie plus 10000 jednostek każdego z rodzajów węgla,
- górny-prawy - każdy z wrogich pociągów jest super przeciwnikiem,
- dolny-lewy - wszystkie cele gry są osiągnięte; należy skierować się w Himalaje,
- dolny-prawy - zakończenie.
Wspomniana sztuczka działa prawdopodobnie także na ekranie mapy, lecz nie
sprawdzałem tego.
Dla lubiących grzebać w stanach zapisu gry także coś jest. Należy w
odpowiednim pliku zmienić wartość bajtów 18, 19, 20 i 21 na 270F270Fh.
Otrzymamy wówczas po 9999 jednostek Lignitu i Antracytu.
UWAGA!
Wspomniane sztuczki mają pewne wady. Po zwycięskiej walce stan węgla wynosi
tylko tyle ile udało Ci się zdobyć w jej wyniku. Cała reszta przepada.
Testowane na wersji WHDLoad.